6.
KONSEP PEMBELAJARAN
Crow dan Crow mendefinisikan
pembelajaran sebagai satu perolehan tabiat, pengetahuan dan sikap. Ia
melibatkan cara baru membuat sesuatu kerja, dan ia kan bertugas dalam percubaan
individu untuk mengatasi rintangan atau untuk menyesuaikan diri kepada situasi
baru. Ia merupakan satu proses perubahan tingkah laku yang progresif sambil
individu itu bertindak balas kepada sesuatu situasi atau berbagai situasi dalam
menyesuaikan tingkah lakunya dengan berkesan kepada permintaan yang dibuat
terhadapnya. Ia juga membolehkan individu memenuhi minat atau mencapai
matlamat.
Mengikut Mook Song Sang (2009)
konsep pembelajaran dikategorikan berlandaskan teori-teori pembelajaran masa
kinidan diklafikasikan kepada empat mazhab iaitu behavioris, kognitif, sosial
dan humanis. Di antara tokoh-tokoh yang terpengaruh bagi mazhab behavioris
ialah Parlov, Thorndike dan Skinner. Tokoh-tokoh ini berpendapat pembelajaran
adalah berkaitan dengan perubahan tingkah laku. Teori pembelajaran mereka
adalah dihasilkan daripada pemerhatian dan ujian yang dijalankan ke atas
haiwan. Mereka telah menumpukan ujian tersebut terhadap perperhubungan
ransangan dan gerak balas yang menghasilkan perubahan tingkah laku. Ini
menunjukkan tingkah laku pelajar boleh diperhatikan, dikawal serta diramal.
Pembelajaran hanya boleh bermula apabila wujudnya tindak balas terhadap sesuatu
ransangan yang ada. Proses pembelajaran akan diteruskan jika terdapat motivasi
yang sesuai dan akan berakhir apabila perubahan tingkah laku dapat dibentuk dan
dikekalkan.
Tokoh-tokoh mazhab kognitif
seperti Kohler, Bruner, Gagne dan Ausebel berpendapat bahawa pembelajaran ialah
suatu proses dalaman yang berlaku dalam alam fikiran dan tidak dapat
diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku manusia. Mereka menekankan
proses kognitif yang menghasilkan perubahan tingkah laku dalam pembelajaran.
Selain itu, mereka berpendapat bahawa pembelajaran adalah satu proses kognitif
untuk perhubungan perkara-perkara dalam persekitarannya dan mempunyai objektif
atau motif tertentu. Apa yang dimaksudkan disini adalah, sekiranya ia tidak
dapat mngenal pasti perhubungan perkara dan erti yang dipelajari, walaupun
melalui latihan brkali-kali, pembelajaran tidak akan berlaku. Mereka tidak
bersetuju dengan teori smulasi-tindak balas yang menyatakan pembelajaran
berlaku kerana stimuli-tindak balas dan latihan berulang-ulang. Mereka
berpendapat pembelajaran adalah proses kognitif untuk perhubungan
perkara-perkara dalam persekitarannya.
Mazhab sosial menyarakankan teori
pembelajaran dengan menggabungkan teori mazhab behavioris bersama dengan mazhab
kognitif. Teori mazhab sosial yang dipelopori oleh Bandura, menegaskan bahawa
pembelajaran melalui proses pemodelan. Pemodelan yang dimaksudkan ialah melalui
pemerhatian atau peniruan. Pembelajaran meliputi pelbagai aspek bukan sahaja
tingkah laku manusia yang nyata tetapi juga meliputi aspek pemikiran dalaman
seperti yang disarankan oleh ahli psikologi kognitif.
Melalui mazhab humanis
pembelajaran manusia amat bergantung kepada emosi dan perasaannya. Setiap
individu mempunyai cara yang berbeza denga individu ynag lain. Oleh itu,
strategi pengajaran dan pembelajaran hendaklah diatur mengikut kehendak dan
perkembangan emosi pelajar itu sendiri. Mengikut ahli-ahli mazhab humanis,
berpendapat bahawa setiap individu mempunyai potensi dan keinginan mencapai
kecemerlangan kendiri.
Sebagai kesimpulannya, ahli psikologi
pada umumnya mentafsir pembelajaran sebagai proses, melalui latihan atau
pengalaman organisma dan seterusnya menghasilkan perubahan tingkah laku yang
agak kekal. Secara ringkas, pembelajaran boleh dibahagi kepada dua iaitu yang
pertama, pembelajaran yang berlaku hasil daripada latihan atau pengalaman. Ini
bermakna sebarang perubahan tingkah laku yang tidak pernah melaui latihan atau
pengalaman tidak boleh disebut sebagai pembelajaran. Kedua adalah perubahan
tingkah laku yang melalui pembelajaran yang mempunyai ciri kekal. Ini bermakna
perubahan tingkah laku buat sementara sahaja. Pembelajaran dapat didapati mula
berlaku apabila tindak balas diadakan terhadap ransangan yang timbul. Ia akan
berterusan apabila motivasi yang berkaitan dikekalkan dan pembelajaran
dikatakan berakhir apabila konsep baru dibentuk dan dikuasai.
TEORI PEMBELAJARAN
1. Teori Behavioris
Teori
behavioris yang
diperkenalkan oleh Ivan
Pavlov dan dikembangkan oleh Thorndike
dan Skinner,
berpendapat bahwa pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahan tingkah laku.
Teori pembelajaran mereka kebanyakannya dihasilkan dengan. Mereka menumpukan
ujian kepada perhubungan antara ‘rangsangan’ dan ‘gerakbalas’ yang menghasilkan
perubahan tingkah laku. Ujian ini bisa bersifat sebagai suatu usaha yang dapat
merubah tingkah laku orang agar bisa lebih baik. Maka perubahan inilah yang di
sebut pembelajaran. Secara umumnya memang teori behavioris menyatakan bahwa
pengajaran dan pembelajaran akan mempengaruhi segala perbuatan atau tingkah
laku pelajar sama ada baik atau sebaliknya. Teori ini juga menjelaskan bahwa
tingkah laku pelajar dapat diperhatikan dan diprediksi apakah mengarah ke hal
positif atau negative.
2. Teori Kognitif
Teori
kognitif pula berpendapat bahwa pembelajaran ialah suatu proses pendalaman yang
berlaku dalam akal pikiran, dan tidak dapat diperhatikan secara langsung dengan
tingkah laku. Ahli-ahli psikologi kognitif seperti Bruner dan Piaget
menjelaskan kajian kepada berbagai jenis pembelajaran dalam proses penyelesaian
masalah dan akal berdasarkan berbagai peringkat umur dan kecerdasan pelajar.
Teori-teori pembelajaran mereka adalah bertumpu kepada cara pembelajaran
seperti pemikiran cerdik, urgensi penyelesaian masalah, penemuan dan
pengkategorian. Menurut teori ini, manusia memiliki struktur kognitif, dan
semasa proses pembelajaran, otak akan menyusun segala pernyataan di dalam
ingatan.
3. Teori Sosial
Teori
sosial pula menyarankan teori pembelajaran dengan menggabungkan teori
behavioris bersama dengan kognitif. Teori ini juga dikenal sebagai Teori
Perlakuan Model. Albert Bandura, seorang tokoh teori sosial ini menyatakan
bahwa proses pembelajaran akan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dengan
menggunakan pendekatan ‘permodelan’. Beliau menjelaskan lagi, bahwa aspek
pemerhatian pelajar terhadap apa yang disampaikan atau dilakukan oleh guru
dan juga aspek peniruan oleh pelajar akan dapat memberikan kesan yang
menarik kepada kepahaman pelajar. Sehingga dalam pembelajaran perlu ada obyek
belajar sehingga seorang guru dapat mempraktekkan materinya untuk lebih
dipahami siswa dengan obyek tadi.
4. Teori Humanisme
Teori
humanis juga berpendapat pembelajaran manusia bergantung kepada emosi dan
perasaannya. Seorang ahli teori ini, Carl Rogers menyatakan bahwa setiap
individu itu mempunyai cara belajar yang berbeda dengan individu yang lain.
Oleh karena itu, strategi dan pendekatan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran hendaklah dirancang dan disusun mengikut kehendak dan perkembangan
emosi pelajar itu. Beliau juga menjelaskan bahwa setiap individu
mempunyai potensi dan keinginan untuk mencapai aktualisasi diri. Maka, guru
hendaknya menjaga psikologi pelajar dan memberi bimbingan supaya potensi mereka
dapat diperkembangkan ke tahap maksimal.
5. Teori Piaget
Menurut
Piaget (Dahar 1996; Hasan 1996; Surya 2003), setiap individu mengalami
tingkat-tingkat perkembangan intelektual dalam pembelajaran. Tahap- tahap
tersebut berdasarkan umur seorang anak. Tahap-tahap tersebut sebagai berikut:
1.
Tingkat Sensorimotor (0-2
tahun)
Anak mulai belajar dan
mengendalikan lingkungannya melalui kemampuan panca indra dan gerakannya.
Perilaku bayi pada tahap ini semata-mata berdasarkan pada stimulus yang
diterimanya. Sekitar usia 8 bulan, bayi memiliki pengetahuan object permanence
yaitu walaupun objek pada suatu saat tak terlihat di depan matanya, tak berarti
objek itu tidak ada. Sebelum usia 8 bulan bayi pada umumnya beranggapan benda
yang tak mereka lihat berarti tak ada. Pada tahap ini, bayi memiliki dunianya
berdasarkan pengamatannya atas dasar gerakan/aktivitas yang dilakukan
orang-orang di sekelilingnya.
2. Tahap Preoporational (2-7 tahun)
Pada tahap ini anak sudah
mampu berpikir sebelum bertindak, meskipun kemampuan berpikirnya belum sampai
pada tingkat kemampuan berpikir logis. Masa 2-7 tahun, kehidupan anak juga
ditandai dengan sikap egosentris, di mana mereka berpikir subyektif dan tidak
mampu melihat obyektifitas pandangan orang lain, sehingga mereka sukar menerima
pandangan orang lain. Ciri lain dari anak yang perkembangan kognisinya ada pada
tahap preporational adalah ketidakmampuannya membedakan bahwa 2 objek yang sama
memiliki masa, jumlah atau volume yang tetap walau bentuknya berubah-ubah.
Karena belum berpikir abstrak, maka anak-anak di usia ini lebih mudah belajar
jika guru melibatkan penggunaan benda yang konkrit daripada menggunakan hanya
kata-kata.
3. Tahap Concrete (7-11 thn)
Pada umumnya, pada tahap
ini anak-anak sudah memiliki kemampuan memahami konsep konservasi (concept of
conservacy), yaitu meskipun suatu benda berubah bentuknya, namun masa, jumlah
atau volumenya adalah tetap. Anak juga sudah mampu melakukan observasi, menilai
dan mengevaluasi sehingga mereka tidak se-egosentris sebelumnya. Kemampuan berpikir
anak pada tahap ini masih dalam bentuk konkrit, mereka belum mampu berpikir
abstrak, sehingga mereka juga hanya mampu menyelesaikan soal-soal pelajaran
yang bersifat konkrit. Aktifitas pembelajaran yang melibatkan siswa dalam
pengalaman langsung sangat efektif dibandingkan penjelasan guru dalam bentuk
verbal (kata-kata).
4. Tahap Formal Operations (11 tahun ke
atas)
Pada tahap ini, kemampuan
siswa sudah berada pada tahap berpikir abstrak. Mereka mampu mengajukan
hipotesa, menghitung konsekuensi yang mungkin terjadi serta menguji hipotesa
yang mereka buat. Kalau dihadapkan pada suatu persoalan, siswa pada tahap
perkembangan formal operational mampu memformulasikan semua kemungkinan dan
menentukan kemungkinan yang mana yang paling mungkin terjadi berdasarkan
kemampuan berpikir analistis dan logis.
Sehingga pada yang terakhir
inilah merupakan kesempurnaan dari penerimaan pembelajaran yang baik dan
mengembangkan potensi diri yang sempurna.
5. Teori
Vygotsky
Vygotsky adalah salah seorang tokoh
konstrutivisme. Hal terpenting dari teorinya adalah pentingnya interaksi antara
aspek internal dan eksternal pembelajaran dengan menekankan aspek ling-kungan
sosial pembelajaran. Vygotsky
yakin bahwa pembelajaran terjadi ketika siswa bekerja menangani tugas-tugas
yang belum dipelajari, namun tugas-tugas itu masih berada dalam jangkauan
kemampuannya atau tugas-tugas itu berada dalam zona perkembangan proksimal (zone of proximal development).
Sumbangan teori Vigotsky adalah penekanan
pada bakat sosio budaya dalam pembelajaran. Menurutnya, pembelajaran terjadi
ketika siswa bekerja dalam zona perkembangan proksima (zone of proximal development).
Zona perkembangan proksima adalah tingkat perkembangan sedikit di atas tingkat
perkembangan seseorang pada ketika pembelajaran berlaku.
Astuty (2000) secara
terperinci, mengemukakan bahwa yang dimaksudkan dengan “zona per-kembangan proksima”
adalah jarak antara tingkat per-kembangan sesungguhnya dengan tingkat
perkembangan potensial. Tingkat perkembangan sesungguhnya adalah kemampuan pemecahan
masalah secara mandiri sedangkan tingkat per-kembangan potensial adalah
kemampuan pemecahan masalah di bawah bimbingan orang dewasa melalui kerja sama
dengan rakan sebaya yang lebih mampu. Oleh yang demkian, maka tingkat
perkembangan potensial dapat disalurkan melalui model pembelajaran koperatif.
Ide penting lain juga diturunkan Vygotsky
ialah konsep pemenaraan (scaffolding) (Nur 2000), yaitu memberikan sejumlah
bantuan kepada siswa pada tahap-tahap awal pembelajaran, kemudian menguranginya
dan memberi kesempatan kepada siswa untuk mengambil alih tanggung jawab sekadar
yang mereka mampu. Bantuan tersebut berupa petunjuk, peringatan,
dorongan, menguraikan masalah pada langkah-langkah pemecahan, memberi contoh
ataupun hal-hal lain yang memungkinkan siswa tumbuh sendiri.
6. Teori
Ausubel
David Ausubel adalah
seorang ahli psikologi pendidikan. Menurut Ausubel (Dahar 1996) bahan subyek
yang dipelajari siswa haruslah “bermakna” (meaningfull). Pembelajaran bermakna
merupakan suatu proses mengaitkan informasi baru pada konsep-konsep relevan
yang terdapat dalam struktur kognitif seseorang. Struktur kognitif ialah
fakta-fakta, konsep-konsep, dan generalisasi-generalisasi yang telah disiswai
dan diingat siswa. Suparno (1997) mengatakan pembelajaran bermakna adalah suatu
proses pembelajaran di mana informasi baru dihubungkan dengan struktur
pengertian yang sudah dimiliki seseorang yang sedang melalui pembelajaran.
Menurut Ausubel, pemecahan
masalah yang sesuai adalah lebih bermanfaat bagi siswa dan merupakan strategi
yang efisien dalam pembelajaran. Kekuatan dan makna proses pemecahan masalah
dalam pembelajaran sejarah terletak pada kemampuan siswa dalam mengambil
peranan pada kumpulannya. Untuk melancarkan proses tersebut maka diperlukan
bimbingan secara langsung daripada guru, sama ada secara lisan maupun dengan
tingkah laku, manakala siswa diberi kebebasan untuk membangun pengetahuannya
sendiri.
Selanjutnya Ausubel
mengatakan bahwa ada dua jenis belajar, yaitu belajar bermakna (meaningful
learning) dan belajar menghafal (rote learning). Bahan pelajaran yang
dipelajari haruslah bermakna. Belajar bermakna adalah suatu proses di mana
informasi baru dihubungkan dengan struktur pengertian yang sudah dipunyai
seseorang yang sedang belajar. Belajar akan bermakna bila siswa mengaitkan
informasi baru pada konsep-konsep relevan yang terdapat dalam struktur kognitif
seseorang. Struktur kognitif ialah fakta-fakta, konsep konsep dan
generalisasi-generalisasi yang telah dipelajari dan diingat oleh siswa.
Lebih lanjut Ausubel (dalam
Kartadinata, 2001) mengemukakan, seseorang belajar dengan mengasosiasikan
fenomena, pengalaman dan fakta-fakta baru ke dalam skemata yang telah
dipelajari. Hal ini menjadikan pembelajaran akuntansi tidak hanya sebagai
konsep-konsep yang perlu dihapal dan diingat hanya pada saat siswa mendapat
materi itu saja tetapi juga bagaimana siswa mampu menghubungkan pengetahuan
yang baru didapat kemudian dengan konsep yang sudah dimilikinya sehingga
terbentuklah kebermaknaan logis.
7. Teori
Konstruktivisme
Teori konstruktivisme lahir
dari idea Piaget dan Vygotsky. Konstruktivisme adalah satu faham bahwa siswa
membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif berasaskan pengetahuan dan
pengalaman sedia ada. Dalam Proses ini, siswa akan menyesuaikan pengetahuan yang
diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru. Mengikut
Briner (1999), pembelajaran secara konstruktivisme berlaku di mana siswa
membina pengetahuan dengan menguji ide dan pendekatan berasaskan pengetahuan
dan pengalaman sedia ada, mengimplikasikannya pada satu situasi baru dan
mengintegerasikan pengetahuan baru yang diperoleh dengan binaan intelektual
yang sedia wujud. Manakala mengikut Mc Brien dan Brandt (1997), konstruktivisme
adalah satu pendekatan pembelajaran berasaskan kepada penelitian tentang
bagaimana manusia belajar. Kebanyakan peneliti berpendapat setiap individu
membina pengetahuan dan bukannya hanya menerima pengetahuan daripada orang
lain.
Brooks dan Books (1993)
pula menyatakan konstruktivisme berlaku apabila siswa membina makna tentang
dunia dengan mensintesis pengalaman baru pada apa yang mereka telah faham
sebelum ini. Mereka akan membentuk peraturan melalui cerminan tentang
tindak balas mereka dengan objek dan idea. Apabila mereka bertemu dengan objek,
ide atau perkaitan yang tak bermakna pada mereka, maka mereka akan sama ada
menginterpretasikan apa yang mereka lihat supaya sesuai dengan peraturan yang
telah dibentuk atau disesuaikan dengan peraturan agar dapat menerangkan
informasi baru. Dalam teori konstruktivisme, penekanan diberikan pada siswa
lebih daripada guru. Ini karena siswalah yang bertindak balas dengan bahan dan
peristiwa dan memperoleh kepahaman tentang bahan dan peristiwa
tersebut. Justru, siswa membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada
masalah (Sushkin 1999). Pada teori menekankan pada siswa untuk mencari cara
sendiri untuk setiap penyelesaian masalah. Sehingga dapat ditemukan cara yang
sesuai dengan dirinya.
IMPLIKASI TEORI-TEORI PEMBELAJARAN TERHADAP PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
TEORI
PEMBELAJARAN BEHAVIORIS
Antara Implikasi terhadap
pembelajaran dan pengajaran adalah:
1. Pastikan maklumbalas
diberi dengan kerap, dengan secepat mungkin, dan berbentuk spesifik.
2. Pelbagaikan pengukuhan
positif yang digunakan agar dapat mengekalkan keberkesanannya. Jika boleh,
gunakan kedua-duanya dan bukan hanya menggunakan pengukuhan primer atau
sekunder sahaja.
3. Gunakan pengukuhan
berjadual bagi mengekalkan berlakunya pembelajaran.
4. Peka terhadap konsep
penghapusan bagi mengurangkan berlakunya tingkah laku yang tidak diingini.
5. Gunakan pengukuhan
sebagai satu cara untuk mendorong murid-murid yang kurang bermotivasi untuk
belajar dan sebagainya.
6. Mementingkan pembelajaran
kemahiran dan sikap.
7. Mementingkan peneguhan.
Manakala dari segi
pengajaran terancang pula, terdapat beberapa syor tentang bagaimana teori
pembelajaran behavioris dapat diaplikasi dalam bilik darjah. Antaranya adalah:
1. Pupukkan penguasaan
satu-satu kemahiran dengan menggunakan kerangka soalan (ransangan) – jawapan
(gerakbalas) mengikut prinsip pedagogi, iaitu secara beransur-ansur dan
peringkat demi peringkat.
2. Minta murid-murid
mengikuti setiap kerangka yang disediakan. Maklum balas hendaklah diberi serta
merta.
3. Susun aras kesukaran
soalan-soalan bagi memastikan murid-murid anda berupaya memberi jawapan yang
betul. Dengan itu, sudah tentu mereka akan menerima pengukuhan positif.
4. Pastikan pencapaian yang
baik dan cemerlang dipadankan dengan pengukuhan sekunder seperti pujian lisan,
hadiah, gred yang baik dan sebagainya .
Dalam mengajar
kanak- kanak berkeperluan khas, pengaplikasian teori ini amat tepat dengan
situasinya. Jika kita melihat kepada masalah kanak-kanak khas yang
kebanyakkannya tidak tahu membaca, pendekatan teori ini mampu meningkatkan
sedikit ransangan mereka agar terus berminat dalam mengikuti pembelajaran.
Berdasarkan teori tersebut juga, guru-guru boleh menggunakan peneguhan positif
atau negatif bagi meransang murid-murid berusaha untuk meningkatkan kemahiran
membaca. Seelok-eloknya, guru perlu memberi ganjaran atau hadiah kepada
murid-murid yang menguasai kemahiran tersebut. Sebagai contoh, seorang guru
memberikan coklat kepada muridnya yang mampu membaca huruf ‘a’ hingga ‘h’ dengan
betul. Kaedah ini akan memberikan motivasi kepada kanak-kanak lain untuk
mencuba dan kanak-kanak yang memperoleh peneguhan tersebut untuk terus
menguasai huruf seterusnya.
Malah, berdasarkan hukum pembelajaran yang terdapat dalam teori
tersebut, seseorang guru perlulah membuat persiapan sebelum mengajar. Sediakan
BBM yang menarik, ransangan yang sesuai dan teknik pendekatan yang praktikal.
Selain daripada itu juga, guru perlu memastikan tahap kesediaan murid. Bagi
mengetahui tahap murid-murid, gunakan waktu set induksi untuk berinteraksi dan
bertanyakan hal-hal umum kepada murid- murid. Contohnya, guru bertanyakan
apakah yang dilakukan oleh anak muridnya yang mengalami masalah hiperaktif.
Guru perlu memberikan respon yang spesifik dan kerap. Hal ini kerana
murid-murid khas sentiasa memerlukan perhatian dan respon agar mereka dapat
meningkatkan tahap kelakuan kearah yang lebih positif. Respon guru dan teguran
yang positif serta spesifik agar kanak-kanak yang mengalami masalah tingkah
laku dapat mengetahui masalah mereka yang lari dari norma asal. Contohnya,
kanak-kanak ‘down sindrom’ yang bermasalah akolalia iaitu mengulang-ulang
perkataan dengan kerap, guru perlu menegur secara terus terang bahawa
perlakuannya adalah diluar norma manusia normal. Respon guru tersebut, mampu
mengurangkan keadaanya kepada yang lebih baik.
Selain daripada itu juga, guru perlu menggiatkan penghapusan tingkah
laku yang tidak diingini. Gunakan kaedah ‘time-out’, ‘kontrak’, ‘pengasingan’,
dan sebagainya dalam mengawal dan mengurangkan tingkah laku yang tidak
diingini. Namun begitu, kaedah atau hukuman tersebut perlulah sesuai dengan
masalah tingkah laku kanak-kanak tersebut. Jika kanak-kanak yang mengalami
masalah down sindrom, kaedah ‘time out’ merupakan antara kaedah yang boleh
digunakan.
TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF
1. Guru memberi peluang
kepada murid untuk meneroka dan membekalkan mereka dengan maklumat yang
penting.
2. Guru berperanan sebagai
fasilitator dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
3. Guru perlu sedar bahawa
terdapat murid-murid yang mungkin berada pada mod pembelajaran yang berbeza
sama ada enaktif, ikonik atau simbolik. Oleh itu, guru boleh mengadakan satu
perbincangan berasaskan apa yang telah mereka pelajari daripada eksperimen yang
telah dilakukan.
4. Murid seharusnya
dibekalkan dengan bahan pembelajaran, aktiviti dan alatan yang berpadanan dan
selaras dengan tahap kebolehan kognitif mereka.
5. Perkembangan makna dan
kefahaman.
6. Pentingkan pengamatan,
pemberian makna dan pembelajaran penerimaan
Menurut teori
kognitif, guru perlu menyediakan BBM yang berbentuk besar, maujud ataupun benda
yang senang dilihat dan disentuh. Adalah lebih baik sekiranya bahan pengajaran
tersebut berdasarkan pengetahuan sedia ada murid- murid dan sesuatu yang hampir
dengan kanak-kanak tersebut. Manakala dalam mendidik kanak-kanak khas, guru
perlu mempelbagaikan BBM kerana tahap kognitif mereka terhad. Contohnya, guru
ingin mengajarkan tentang buah-buahan, guru membawa dan menunjukkan buah-buahan
sebenar serta menyuruh murid menyentuh, melihat, mencium bau dan merasa buah
tersebut. Pendekatan tersebut akan menjadikan murid lebih mudah mengingat apa
yang dipelajari pada hari itu.
Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah daya tumpuan yang singkat, guru perlu
lebih peka dalam penyediaan rancangan pengajaran. Jika murid-murid sudah
menguasai konsep terdahulu, guru tersebut perlulah meningkatkan tahap
pembelajaran kepada sifat egosentrik. Kanak-kanak khas juga sebenarnya
mempunyai keupayaan jika diberi pendedahan secara sistematik dan terapi yang
berterusan. Sebagai contoh, jika murid sudah mampu menguasai operasi tambah dan
tolak dalam subjek matematik, guru perlu mempertingkatkan pengajaran kepada
operasi darab dan bahagi yang lebih mencabar. Pada masa tersebut, pemikiran
mereka akan terus berkembang.
Selain daripada
itu juga, kanak-kanak khas perlu diajar mengikut subjek yang telah disusun dan
diperingkatkan. Pemeringkatan tersebut perlulah dari yang senang kepada susah
kerana mereka sangat bermasalah dalam reseptif dan menyusun maklumat yang
diterima. Apatah lagi untuk menyimpan ingatan tersebut dalam stor jangka masa
panjang. Contohnya dalam mengajar operasi tambah dalam matematik, guru perlu
memulakan dengan nombor yang kecil. Setelah murid-murid mampu menguasainya,
barulah guru memberikan soalan yang membabitkan nombor lebih besar.
Malah, guru perlu
mengubahsuai kaedah dan pendekatan P&P untuk disesuaikan dengan keadaan
murid-murid khas tersebut. Contohnya, jika seorang guru ingin mengajarkan
murid-murid yang dikategorikan sebagai autisme, kaedah pengajaran tersebut
perlulah menekankan komunikasi dan interaksi terutamanya yang melibatkan ‘eye
contact’. Perbanyakkan interaksi dua hala dan soalan yang mampu dijawab serta
menarik minatnya untuk terus meningkatkan tahap komunikasi. Kaedah P&P yang
digunakan perlulah ringkas dan berkesan kerana kanak-kanak khas tidak mampu
menerima laras bahasa yang tinggi.
TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTISME
1. Kurikulum yang disediakan
di sekolah pada setiap tahap persekolahan, iaitu bermula daripada prasekolah,
rendah hingga menengah hendaklah berasaskan pengetahuan lalu pembelajar yang
berkenaan. Oleh itu, penekanan hendaklah diberikan kepada kaedah menyelesaikan
masalah secara hands-on.
2. Guru hendaklah merancang
dan melaksankan strategi pengajaran seperti soalan- soalan terbuka dan dialog
yang meluas agar berpadanan dengan respon pelajar serta menggalakkan mereka
menganalisis maklumat yang diperoleh.
3. Murid-murid akan dinilai
dan mereka hendaklah berusaha dalam menentukan kemajuan masing-masing.
Implikasi teori
konstruktivisme dalam proses P&P kanak-kanak berkeperluan khas pula ialah
guru perlu membina suasana P&P yang mampu membina pengetahuan murid-murid.
Pastikan suasana yang dibina tidak merencatkan pengetahuan mereka. Contohnya,
seorang kanak-kanak yang mengalami ‘mental retardation’ tahap ringan dan boleh
dididik dibiarkan dalam kelas yang menempatkan kanak-kanak ‘mental retardation’
sederhana akan memberi kesan negatif terhadap perkembangannya. Sepatutnya,
kanak-kanak tersebut perlu ditempatkan di kelas yang mampu meningkatkan daya
pemikirannya.
Selain daripada
itu juga, guru perlu merancang dan melaksanakan strategi-strategi pengajaran
seperti soalan terbuka dan dialog bersama murid- murid. Kaedah ini akan
membantu peningkatan tahap komunikasi. Komunikasi merupakan item terpenting
dalam membina kemahiran menganalisis, mentafsir dan meramal maklumat.
Contohnya, semasa set induksi sesi P&P guru bertanyakan khabar dan mengenai
hobi seorang kanak-kanak autisme sebelum memulakan pembelajaran bertemakan hobi
pada hari tersebut. Selain daripada itu juga, guru boleh menggunakan kaedah
dialog bersama rakan sekelas untuk membantu kanak-kanak khas meningkatkan tahap
interpersonal. Perancangan guru yang sistematik dan fleksibel boleh digunakan
oleh guru tersebut dalam menagani pelbagai karenah murid.
Implikasi
seterusnya adalah guru menggunakan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) sebagai
untuk menganalisis perkembangan dan kemajuan murid dari semasa ke semasa.
Seperti yang diketahui umum, kanak-kanak khas tidak mengambil peperiksaan umum
kecuali mereka yang mengikuti kelas inklusif dengan kelas normal. RPI yang
digunakan merupakan kolaborasi pelbagai disiplin. Jadi, perkembangan dan
kemajuan yang dianalisis merupakan peningkatan dari pelbagai aspek. Contohnya,
jika seorang murid yang mengalami masalah tingkah laku, perubahannya
diperhatikan oleh semua pihak yang terlibat dan terapi diberikan dari pelbagai
aspek. Keadaan dan perkembangannya dicatat dari semasa ke semasa. Apa yang
menjadi fokus keutamaan adalah proses perubahannya, bukanlah hasil terakhir.
Hal ini kerana setiap individu mempunyai kebolehan dan kelemahan yang pelbagai.
TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL
1. Memberi peluang kepada
murid untuk memerhati dan mencontohi pelbagai tingkah laku yang diingini. Oleh
itu,guru hendaklah menunjukkan tingkah laku yang positif.
2. Guru menyediakan persekitaran sosial yang
kondusif agar modeling boleh berlaku. Intensif, pengukuhan dan sokongan moral
seharusnya diberi bagi menggalakkan berlakunya tingkah laku yang baik dalam
kalangan murid-murid kita.
3. Perkembangan manusia
4. Penyesuaian seimbang.
TEORI
PEMBELAJARAN HUMANISME
1. Guru perlu sedar bahawa
setiap murid mempunyai keperluan asas yang perlu dipenuhi terlebih dahulu.
2. Guru perlu peruntukkan
sedikit masa pada awal sesi pengajaran untuk mengenalpasti apakah kekurangan
dari segi keperluan asas yang perlu diberi perhatian.
3. Perhatian perlu diberi
terhadap pemilihan tugasan pembelajaran yang dapat meransangkan minat dan
naluri ingin tahu dalam kalangan murid-murid kita.
PELAZIMAN
KLASIK
Menurut teori
pelaziman klasik, cara pembelajaran yang sesuai ialah menggunakan ransangan tak
terlazim dikaitkan dengan ransangan terlazim. Hal ini dibuktikan oleh Pavlov
dan Watson melalui kajian yang mereka jalankan iaitu Eksperimen Little Albert
dan eksperimen ke atas anjing. Eksperimen-eksperimen tersebut secara ringkasnya
menekankan bahawa, peneguhan atau keselesaan kepada responden pada awalnya.
Kemudian, setelah responden terbiasa dengan keadaan tersebut, penghapusan akan
dijalankan.
Melalui teori
yang dikemukakan oleh kedua- dua tokoh tersebut, dapatlah digunakan oleh para
pendidik dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara implikasi teori tersebut
dalam P&P ialah gerak balas positif (perhatian dan penglibatan murid- murid
dalam P&P) dapat dipupuk melalui pelaziman klasik. Selain daripada itu
juga, ia perlu berkaitan dengan pengetahuan sedia ada murid- murid untuk
memudahkan proses P&P. Contohnya, jika seorang guru ingin mengajarkan
perkataan “bola” kepada murid, pastikan murid mampu menyebut perkataan tersebut
terlebih dahulu apabila ditunjukkan sebiji bola kearahnya. Kemudian, tunjukkan
kad perkataan bola disertakan dengan sebiji bola untuk mendapat gerak balas
murid tersebut. Aktiviti tersebut diulang beberapa kali sehinggalah murid mampu
menyebut perkataan buku apabila ditunjukkan kad perkataan kepadanya. Malah,
guru perlu membimbing murid- murid menggunakan kemahiran generalisasi dengan
tepat, dengan memberikan pelbagai contoh yang berkaitan.
Selain daripada
itu juga, guru perlu memberikan latihan yang cukup untuk mengukuhkan ransangan
terlazim dengan gerak balas terlazim. Contonhnya, memberikan penyelesaian
masalah matematik dengan kerap kali. Seterusnya, gunakan peneguhan sekunder
untuk mengekalkan gerak balas terlazim yang menunjukkan fenomena proses
penghapusan iaitu gunakan ransangan baru bagi memotivasikan murid semasa
aktiviti pembelajaran. Sebagai contoh, jika sebelum ini guru memberikan gula-
gula, pada suatu hari guru memberikan pensel sebagai peneguhan. Malah, guru
perlu membantu murid memulihkan ingatan dengan memberikan masa rehat yang cukup
sehingga segala gangguan pembelajaran yang sedia ada dihilangkan.
PELAZIMAN OPERAN
Manakala, teori pelaziman operan
yang dipelopori oleh Skinner lebih menekankan kepada peneguhan diberikan
selepas responden berjaya dalam sesuatu usaha atau berlakunya peningkatan
positif. Melalui kajian yang dijalankan beliau terhadap tikus, dapatlah
disimpulkan bahawa tingkahlaku yang disertai dengan pengukuhan akan
meningkatkan kebarangkalian berlakunya tingkahlaku yang sama pada masa akan
datang. Manakala peneguhan negatif yang diberi akan membawa kesan tidak
menyeronokkan dan responden akan mengulangi tingkah laku operan yang diingini.
Antara implikasi teori tersebut
dalam P&P ialah, sesuatu kemahiran atau teknik yang baru dipelajari
hendaklah diberikan peneguhan secara berterusan dan diikuti dengan secara
berkala supaya kemahiran atau teknik itu dapat dikukuh dan dikekalkan. Selain
daripada itu, prinsip penghapusan melalui proses pelaziman operan adalah sesuai
digunakan untuk memodifikasikan tingkah laku pelajar yang tidak diigini,
misalnya menghentikan peneguhan yang diberikan dahulu, sama ada peneguhan
positif atau negatif. Peneguhan negatif sesuai digunakan untuk mendapatkan
tingkah laku yang diingini. Malah, guru juga perlu membantu pelajar menguasai
konsep diskriminasi melalui proses pelaziman operan supaya mereka memperoleh
ilmu dan kemahiran dengan tepat.
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PROSES PEMBELAJARAN
1. KESEDIAAN BELAJAR
Kesediaan belajar tidak wujud
secara semulajadi. Setiap pelajar yang ingin mengikutisesuatu proses
pembelajaran akan melalui proses dimana perlu bersiap sedia untuk
menerima proses pembelajaran dan pengajaran yang bakal berlangsung.
Kebiasaannya, kesediaan pelajar untuk belajar dipengaruhi oleh 2 faktor
utama iaitu warisan dan faktor persekitaran. Faktor inimenyebabkan terdapatnya
kesediaan untuk sesorang itu belajar dalam kalangan pelajar. Kedua± dua
faktor ini menyumbang kepada perkembangan pelajar dalam proses mempelajari
sesuatu perkara yang baru. Dalam hal yang berkaitan, faktor warisan dan
persekitaran sentiasa salingmempengaruhi dalam menghasilkan kesan terhadap
pembelajaran. Faktor warisan dan persekitaran turut menentukan kematangan
dan pengalaman dan seterusnya akan mempengaruhikesediaan pembelajarannya. Oleh
itu, kesediaan pembelajaran pelajar adalah disumbangkan olehfaktor utama
seperti sejauh mana matangnya seseorang pelajar itu dan juga berapa
banyak pengalaman yang ada dalam diri seseorang pelajar itu dapat
membantu pelajar terbabit bersediauntuk proses pembelajaran dan pengajaran yang
bakal berlangsung.Kematangan ialah salah satu daripada faktor kesediaan
pembelajaran. Kematangan bolehdiertikan dengan kematangan fizikal, kematangan
intelek, kematangan sosial dan kematanganemosi. Kesemua sifat-sifat ini memang
sedia ada di dalam diri setiap pelajar dan merupakanfaktor-faktor asas yang
mempengaruhi proses pembelajarannya.
i. Kematangan Fizikal
Setiap manusia normal akan
menjalani corak pertumbuhan dan perkembangan fizikaldalam 5 peringkat iaitu
bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua. Pada peringkat
bayi, perkembangan fizikal adalah cepat begitu juga pada peringkat remaja.
Perubahan otot danketinggian serta saiz pelajar akan menjalani perubahan untuk
menunjukkan kematanganfizikal pelajar. Proses pertumbuhan dalaman berlaku
sebagai pengasas dan harus adauntuk pembelajaran yang efisien dan mungkin
merupakan pra-syarat bagi sesetengah jenis pembelajaran. Pada peringkat
dewasa, kematangan menjadi begitu bererti keranaseseorang itu boleh menggunakan
apa-apa sahaja kebolehan dan kekuatan yang telahdiperolehinya pada peringkat
perkembangan yang lebih awal.Pada peringkat tua, kekuatan tenaga beransur-ansur
hilang. Orang tua pulakelihatan mudah penat, cepat letih, kurang tenaga dan
kesihatan selalu terganggu.Kematangan fizikal biasanya akan sempurna tercapai
kira-kira pada umur 17 tahun dan18 tahun. Pada peringkat umur ini, seseorang
individu itu sudah sampai di akhir perkembangan fizikal, individu
tetap boleh membesar sedikit lagi dan boleh bertambah berat badannya.
Aktiviti pembelajaran kadang-kadang berkait rapat dengan perkembangan
jasmani dan kebolehan kemahiran fizikal seseorang murid, perhatianterhadap
corak kematangan fizikal murid-murid haruslah diambil kira oleh guru
untuk menyediakan aktiviti yang sesuai dan selaras dengan kesediaan
belajar mereka. Sebagaicontoh, murid tahun 1 tidak boleh memegang reket tenis
dan bermain dengan baik. Halini kerana mereka belum mencapai tahap kematangan
fizikal di mana otot-otot mereka belum mampu untuk menampung reket tenis
yang berat itu. Guru pula tidak seharusnyamemaksa pelajar itu untuk membuat
sesuatu aktiviti jika pelajar itu tidak bersediamelakukannya. Biasanya corak
pertumbuhan fizikal di antara individu berbeza. Guruharus mengetahui untuk
menyesuaikan keadaan yang berbeza-beza ini. Misalannya, penggunaan alat
bantu mengajar merupakan medium yang boleh digunakan dalamkaedah mengajar yang
berbeza-beza mengikut kesesuaian pelajar. Guru sepatutnya bolehmembuat apa saja
penyesuaian bersesuaian dengan kematangan fizikal pelajar.
Tindakan berhati-hati daripada guru boleh memajukan lagi perkembangan
potensi pelajar
ii. Kematangan Intelek
Kematangan intelek ialah
perkembangan yang berlaku pada otak apabila umur seseorang pelajar
meningkat. Kesediaan untuk menerima pelajaran yang lebih abstrak bolehditerima
kerana otak telah cukup bersedia untuk menerimanya. Walau bagaimanapun,kadar
perkembangan bagi setiap pelajar tidak sama tetapi beberapa sifat umum
dapatdiperhatikan dalam proses kematangan. Secara umumnya, kematangan mental
berubahdaripada operasi mental yang mudah kepada operasi mental yang kompleks.
Oleh yangdemikian, guru haruslah sentiasa menimbangkan tahap kematangan dan perbezaan
mentalantara murid-murid. Semasa merancangkan program pembelajaran kematangan
ini tidak mempunyai hadnya di mana semasa kanak-kanak membesar, perubahan
berlaku padakeupayaan mental mereka. Kesediaan pembelajaran bukan bergantung
pada kematanganintelek sahaja faktor-faktor lain seperti latar belakang
pengalaman dan pencapaian masalalu juga mempengaruhi kesediaan pembelajaran.
Maka, pelajar telah bersedia untuk menerimanya dan pembelajaran dapat
dilakukan dengan berkesan. Setelah pembelajarandapat dilaksanakan, maka
terhasillah kepuasan dalam pembelajaran.
iii. Kematangan
Emosi
Kematangan emosi merupakan darjah
pencapaian kestabilan dalam perasaan yang berkaitan dengan minat,
keinginan, kepuasan dan gangguan dalaman terhadap pembelajaran. Sehubungan
dengan itu, sesuatu rangsangan yang selaras dengan minatdan keinginan dapat
membangkitkan emosi yang mendorong pembelajaran. Walau bagaimanapun,
rangsangan yang sama tidak semestinya membangkitkan emosi yangsama dalam
kalangan murid-murid. Oleh itu, guru haruslah sedar akan tahap emosimurid-murid
sebelum merancangkan pengajarannya selaras dengan kesediaan
belajar murid-murid. Guru hendaklah selalu mempelbagaikan pengajaran
supaya keinginan dankepuasan dalam pembelajaran berterusan dan jika minat serta
keinginan ini dihapuskan,emosi akan berkurangan dan mungkin akan lenyap sama
sekali. Maka timbullah pelajar yang malas, pasif dan tidak membuat kerja
yang disuruh oleh guru. Kadangkala perasaan benci pada guru juga mungkin
berlaku.
iv. Kematangan Sosial
Kematangan sosial ialah kebolehan
murid-murid berinteraksi sesama mereka atau guru-guru yang boleh mewujudkan
keadaan yang mendorong pembelajaran. Dalam sesebuahdarjah, sikap dan tingkah
laku setiap pelajar adalah berbeza. Ada pelajar yang pendiam, periang,
suka berkawan dan ada juga yang suka menyendiri. Oleh itu, bagi
menghasilkankesediaan pembelajaran, guru yang mengurus bilik darjah haruslah
memperkembangkankematangan sosial yang positif untuk mengalakkan pembelajaran,
misalannya bagi pelajar yang pendiam diberikan kerja berkumpulan, pelajar
pendiam digabungkan dengan pelajar periang, pelajar yang lemah digabungkan
dengan pelajar yang pandai. Melaui caraini, pelajar-pelajar tersebut dapat
berinteraksi dengan baik di antara mereka dan bolehmenerbitkan suasana
kesediaan belajar. Pergaulan di antara rakan sebaya adalah amat penting
terutama dalam kalangan remaja. Sekiranya mereka gagal berinteraksi
sesamamereka, kesediaan pembelajaran tidak boleh wujud kerana mereka tidak
seronok belajar.Bagi pelajar yang pendiam dan pemalu, guru hendaklah sentiasa
bersoal jawab supayadapat mengaktifkan murid-murid tersebut. Bagi pelajar yang
aktif atau cergas, guruhendaklah mengajarnya bertolak-ansur dan bekerjasama
dengan rakan-rakan yang lain.
v. Pengalaman
Kesediaan murid untuk belajar di
sekolah bukan sahaja bergantung kepada kematangan,tetapi juga jenis pengalaman
pendidikan. Pengalaman yang disusun rapi dapat menolongkanak-kanak mempunyai
kesediaan yang teratur dalam mata pelajaran tertentu. Terdapatsesetengah ahli
teori pembelajaran yang mengatakan bahawa sekiranya bahan pembelajaran
disusun dengan sempurna mengikut kesusahan dan perkaitannya, makasemua
kanak-kanak dapat mempelajari apa-apa juga idea tentang urutan pembelajarandan
pra-syarat tertentu adalah berdasarkan andaian bahawa kemahiran yang
asasdiperlukan terlebih dahulu sebelum pembelajaran kemahiran yang lebih tinggi
dan lebihkompleks. Sebagai contoh, pelajar tingkatan tiga yang hendak masuk
aliran sains mestimemenuhi pra-syarat sains dan matematik sekurang-kurangnya C
dan ke atas. Jika pelajar tersebut tidak memenuhi pra-syarat tersebut,
pelajar tersebut akan mengalami kesusahanuntuk meneruskan pelajaran yang lebih
kompleks. Oleh yang demikian, guru haruslahmemberi perhatian terhadap hubungan
antara kesediaan belajar dengan pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada
pada murid-murid apabila konsep baru diperkenalkan ataumelaksanakan sesuatu
program pembelajaran yang baru.Selain daripada itu, pengalaman kanak-kanak
sangat bergantung kepada latar belakang keluarga, kebudayaan
masyarakat dan alam sekelilingnya. Rakan sebaya bolehmempengaruhi murid-murid
terutama di peringkat remaja supaya mengutamakankegiatan yang bukan berkaitan
dengan tugas pembelajaran. Selain rakan sebaya, keluarga juga mempunyai
pengaruh yang besar terhadap kesediaan pembelajaran murid. Mengikutkajian yang
dijalankan oleh Rosen (1958), keluarga daripada kelas menengah adalahkelas
keluarga yang paling banyak membantu murid-murid dalam
kesediaan pembelajaran. Kanak-kanak daripada keluarga kelas menengah,
biasanya diasuh supayamenumpukan perhatian mereka kepada tugas pembelajaran.
Mereka dibiasakan sentiasa bersedia dalam pembelajaran untuk mencapai
tahap kecemerlangan dalam persekolahansemenjak kecil lagi. Kesediaan belajar
perlu dihubungkan dengan pengalaman asaskanak-kanak untuk mewujudkan perasaan
yakin dan percaya terhadap diri sendiri.Melaluicara ini, pelajar tersebut
merasakan diri mereka berkeupayaan untuk belajar dan dapatmengatasi situasi
pembelajaran baru dengan berkesan. Keadaan ini secara tidak langsungdapat
menimbulkan satu perkara baru yang seronok diterokai dan bukan satu tugas
yangmenyusahkan. Dari segi aspek pengalaman, faktor- faktor ini terbahagi
kepada 2 iaitu dari segi Intelligence Quotient (IQ) dan juga Emotional Quotient
(EQ).
IQ (Intelligence Quotient) adalah
kemampuan atau kecerdasan untuk memecahkan sebuah pertanyaan dan selalu
dikaitkan dengan hal akademik seseorang.Bagi seseorang pelajar, kemampuan IQ
sangatlah penting untuk menentukan tahapmereka sebagai pelajar dan merupakan
aspek yang dinilai dalam proses pembelajaran disekolah. Dalam aspek ini,
sebelum memasuki kelas pelajar sewajarnya mempunyaikemampuan IQ yang boleh
menyokong pembelajarannya di dalam kelas. Sebagaicontohnya, seseorang pelajar
itu boleh mempersiapkan diri mereka dengan membacaatau meneroka terlebih dahulu
apa yang akan dipelajarnya di dalam kelas nanti. Hal ini seterusnya akan
menyokong proses pembelajaran mereka dalam kelas kelak selainmenambahkan
kefahaman serta penghayatan pelajar dalam sesuatu tajuk.Bagi EQ (Emotional
Quotient) pula kecerdasan emosi merupakan kemampuanuntuk mengelola emosi atau
perasaan. Goleman mengemukakan bahwa kecerdasan emosimerujuk pada kemampuan
mengenali perasaan kita sendiri dan perasaan orang lain,kemampuan memotivasi diri
sendiri dan kemampuan mengelola emosi dengan baik padadiri sendiri dan dalam
hubungan dengan orang lain. Bagi pelajar yang ingin berjayamereka haruslah peka
dengan persekitaran dan perlu pandai untuk mengadaptasikan dirimereka dengan
persekitaran sekeliling. Kesediaan pembelajaran yang dapat
dibuat berdasarkan aspek ini adalah dengan menangani dan juga mengawai
emosi mereka untuk menyiapkan diri menerima suasana proses pembelajaran
yang mungkin akan berlaku.Peka terhadap keadaan sekeliling dan juga saling
membantu kawan yang lain sebelum proses pembelajaran bermula contohnya
untuk menstabilkan emosi kawan yang sedangdilanda masalah.
PERANAN GURU DALAM MEWUJUDKAN KESEDIAAN BELAJAR
Guru memainkan peranan yang
penting dalam mewujudkan kesediaan belajar dalam kalangan murid-murid. Terdapat
beberapa inisiatif untuk membantu kesediaan belajar ialah guru haruslah kreatif
mempelbagaikan kaedah pengajaran misalnya kerja secara berkumpulan, berpasangan
dan individu supaya berlaku bimbingan rakan sebaya yang mana murid-murid yang
kurang bersedia akan dibantu oleh murid yang bersedia. Selain itu guru haruslah
mengggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai dengan tahap kesediaan
murid-murid untuk belajar menurut Reiser dan Gagne (1983) supaya ia merangsang
minat murid-murid dalam mata pelajaran tertentu. Contohnya menggunakan bahan
bantu mengajar berbentuk audio dan visual interaktif. Disamping itu strategi
pengajaran guru, contohnya penerangan, demonstrasi, sumbang saran dan
sebagainya hendaklah bersesuaian dengan tahap kognitif, emosi dan fizikal
murid-murid.
Selain itu, membuat pemeringkatan
isi kandungan pelajaran. Mengikut pembelajaran Gagne, mesti ada pembelajaran
prasyarat sebelum pembelajaran yang seterusnya. Justeru, pengajaran kemahiran
asas adalah perlu disampaikan terlebih dahulu sebelum pembelajaran kemahiran
yang lebih tinggi dan lebih kompleks untuk menangani masalah kesediaan
murid-murid yang pelbagai. Contohnya mengukuhkan asas murid-murid tahun satu
dengan membaca, mengeja dan membunyikan perkataan sebelum diminta membuat ayat
mudah.
Aktiviti pemulihan dan pengayaan
juga adalah satu cara yang boleh dilakukan oleh guru. Contohnya, mengasingkan
pelajar yang cerdik dan kurang cerdik untuk meningkatkan kesediaan belajar
mereka. Murid yang cerdik diberi penekanan akademik yang lebih banyak supaya
peluang mereka untuk belajar di peringkat yang lebih tinggi banyak manakala
murid yang kurang cerdik diberi galakan untuk melengkapkan sesuatu tugasan mengikut kesedian belajar dan kesediaan emosi
mereka.
2. PERSEPSI DAN
PENANGGAPAN
PENGAMATAN
Istilah ‘pengamatan’ menurut
kamus Dewan ialah ‘penelitian’. Secara spesifiknya maksudnya adalah sama dengan
persepsi iaitu gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran, pandangan atau
tanggapan. Proses pengamatan bermula daripada rangsangan luar yang dikesan oleh
organ-organ deria iaitu mata, telinga, hidung, lidah ataupun kulit. Ransangan
yang dikesan akan menghasilkan impuls yang dihantar ke otak melalui sistem
saraf. Kemudian, otak akan berusaha mentafsir maklumat yang diterima
berdasarkan kepada pengalaman yang berkaitan, mengintrepretasi dan membentuk
gambaran, bayangan, makna atau konsep rangsangan tersebut. Contoh, melalui
deria mata, ransangan kilat dari awan tebal masuk ke mata seseorang dan
membentuk imej di retina yang terletak di belakang otak dan impuls dihasilkan
dan dihantar ke otak melalui saraf optik. Otak kemudian mentafsir dan menterjemahkan
maklumat yang diterima dan kemudian barulah konsep kilat dapat dibentuk. Maka,
pengamatan dapat dirumuskan sebagai proses mental atau kognitif di mana otak
menerima maklumat daripada rangsangan luar yang dikesan oleh organ deria dan
membentuk konsep rangsangan tersebut.
Oleh yang demikian, ahli-ahli
psikologi kognitif iaitu Kohler, Bruner, Gagne dan Ausubel berpendapat bahawa
pembelajaran ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal fikiran dan
tidak dapat diperhatikan secara langsung daripada tingkah laku manusia.
Pengamatan adalah kompenen yang sangat penting dalam proses pembinaan
pengetahuan baru dalam struktur kognitif seseorang. Menurut teori Gestalt,
manusia mengamati dengan menerima maklumat melalui deria dan kemudian menyusun
semula maklumat tersebut dalam ingatannya mengikut kefahaman mereka sendiri.
Contoh, murid diminta oleh guru untuk mengamati objek panjang, licin dan
bergerak. Sifat-sifat tersebut diamati melalui deria mata dan dipadankan dengan
sifat tersebut iaitu ular.
Oleh yang demikian, walaupun
setiap individu mempunyai organ deria yang sama, penerimaan rangsangan mungkin
berbeza justeru pengamatan juga turut akan berbeza. Jika seseorang itu kurang
sihat maka pengamatannnya akan turut terjejas. Menurut Krech (2002) pengamatan
merupakan proses memberikan erti terhadap lingkungan persekitaran individu.
FAKTOR-FAKTOR PENGAMATAN
Terdapat beberapa faktor-faktor
pengamatan iaitu peranan guru untuk memastikan murid-murid terlibat dengan
sepenuhnya dan mempunyai motivasi intrinsik yang tinggi dalam mengikuti
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini boleh dilakukan dengan menggunakan strategi-strategi dan
pendekatan yang berbeza seperti kuiz, perbincangan, inkuiri penemuan,
eksperimen dan banyak lagi yang menumpukan kepada pengamatan supaya mereka
dapat meningkatkan kefahaman murid-murid dalam pelajaran.
Selain itu, kebolehan pengamatan
juga adalah bergantung kepada minat, kebolehan kognitif dan pengalaman
murid-murid itu sendiri ke atas sesuatu objek atau subjek. Contohnya, pengamatan
seorang murid apabila melihat gambar seorang budak perempuan dengan lelaki tua
dan beruban. Murid itu mengamati dan mentafsirkan bahawa lelaki tua dan beruban
itu merupakan datuk kepada budak perempuan itu. Oleh yang demikian, pengamatan
dan pentafsiran itu adalah dipengaruhi oleh pengalaman yang lampau.
Selain itu, keadaan sasaran pada
objek yang diamati yang contohnya pergerakan, bunyi, saiz, latar belakang dan
kedekatan atau kejauhan objek tersebut akan menentukan ketepatan mengamati
seseorang murid. Contohnya, hubungan latar hadapan dengan hubungan latar
belakang yang wujud secara bersama di dalam sebuah gambar ataru carta juga akan
mempengaruhi pengamatan murid-murid. Hal ini kerana, perhubungan latar belakang
dan hadapan adalah asas kepada semua bentuk persepsi. Faktor-faktor yang
menyumbang kepada perbezaan-perbezaan dalam hubungan latar hadapan dengan
hubungan latar belakang ialah pula adalah disebabkan oleh warna, saiz dan
kekuatan sesuatu rangsangan. Susunan objek dan benda-benda maujud dalam
persekitaran mereka juga akan mempengaruhi pengamatan murid-murid. Contohnya
pengamatan murid-murid terhadap gambarajah, tulisan atau lukisan.
PENANGGAPAN
Istilah ‘penanggapan’ dalam kamus
dewan bermaksud ‘pencerapan’. Ianya didefinisikan sebagai tanggapan mental
sesuatu objek, konsep atau ciri-ciri melalui deria, kesedaran dan kefahaman.
Mengikut Solso (2001), konsep merupakan bayangan mental, idea dan proses,
manakala pembentukan konsep pula adalah terhasil daripada ketajaman fikiran
individu dalam mengklasifikasikan objek-objek atau idea-idea. Dalam proses
pembelajaran pembentukan konsep atau penanggapan adalah sangat penting. Ianya
memudahkan konsep itu diingat dengan mudah, menganalisis, menghubung dengan
situasi yang lain dan mengumpulkan maklumat yang berguna dan dapat
menyelesaikan masalah untuk tujuan tertentu. Mengikut Bruner (1967), konsep
adalah kategori-kategori mental yang membantu dalam proses mengklasifikasikan
objek, peristiwa atau idea-idea berasaskan ciri-ciri khasnya. Ianya melibatkan
murid-murid membanding beza dan mengkategorikan ciri-ciri untuk sesuatu konsep.
Contohnya, murid dapat mengklasifikasikan sifat-sifat khusus haiwan bertulang
belakang dan yang tidak bertulang belakang.
FAKTOR-FAKTOR PENANGGAPAN
Terdapat beberapa faktor yang
membentuk penanggapan iaitu pengalaman akan membantu seseorang murid itu
membentuk konsep. Satu rangsangan atau pengalaman yang dialami akan dikodkan
dengan lebih mudah. Umpamanya, seorang anak nelayan dapan mengkategorikan
ciri-ciri ikan tempatan dengan mudah.
Selain itu, melalui imaginasi
yang merupakan kebolehan mental seseorang untuk membayangkan sesuatu walaupun
objek yang tidak berada di depan mata namun oleh kerana daya imaginasi yang
tinggi akan memudahkan seseorang murid dapat memahami dan mentafsirkan konsep
yang abstrak. Contohnya, murid menonton dokumentari kemajuan yang dicapai oleh
manusia abad ke-20, mereka dapat membayangkan kemajuan yang bakal dicapai oleh
manusia pada abad ke-21.
Disamping itu, penguasaan bahasa
juga adalah sangat penting kerana dalam pembentukan konsep perbendaharaan kata
dan pengungkapan ayat, penggunaan ayat dan struktur ayat yang baik sahaja yang
dapat menggambarkan sesuatu konsep dengan tepat. Mengikut Teori Pelbagai
Kecerdasan, Gardener (1983) berpendapat bahawa orang yang mempunyai kecerdasan
ini menggunakan bahasa secara berkesan sama ada lisan ataupun tulisan dalam
mentafsirkan konsep. Kemudian, konsep
itu haruslah disertai dengan kejelasan fakta yang sahih supaya pengajaran dan
pembelajaran seorang guru itu berkesan contohnya bunga mempunyai warna yang
pelbagai dan tangkai yang terletak dihujungnya. Kemudian, disertai dengan
contoh-contoh yang mudah supaya murid dapat memahami apa yang disampaikan oleh
guru.
Selain itu kecerdasan mental
menurut Piaget (1950) yang merujuk kepada mental untuk mengubah persekitarannya
supaya memenuhi kehendaknya. Ia melibatkan pemikiran yang peringkat tinggi
seperti menganalisis, mensintesis pengalaman baru dan lama, membuat penilaian
dan sebagainya. Oleh itu, kecerdasan murid-murid memudahkan penanggapan sesuatu
konsep contohnya, murid tahun 1 menganalisis perbezaan bentuk yang terdapat
antara burung dan ayam.
Oleh yang demikian, dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, pengamatan dan penanggapan merupakan dua perkara
yang mempunyai hubung kait yang dapat meningkatkan tahap kognitif murid-murid.
Tanpa kedua-dua perkara tersebut, murid begitu sukar untuk memahami konsep dan isi kandungan pelajaran yang disampaikan
oleh guru dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
CARA-CARA MENINGKATKAN PENGAMATAN DAN PENANGGAPAN
Terdapat beberapa cara untuk
meningkatkan pengamatan dan penanggapan iaitu guru haruslah memulakan
pengajaran yang konkrit kepada abstrak iaitu dalam erti kata lain yang mudah
kepada susah supaya murid dapat menerima pengajaran dan pembelajaran yang
disampaikan oleh guru. Contohnya, murid tahun 1 diminta oleh guru dalam
akitiviti pelajaran untuk melihat objek air dan guru meminta mereka untuk
menyenaraikan kegunaan air dalam kehidupan seharian.
Selain itu, menerangkan suatu
konsep dengan jelas dan tidak mengelirukan murid-murid. Sebagaimana yang
diketahui konsep besar tidak sama nilai yang sebenarnya. Contoh, duit syiling
lima puluh sen lebih besar dan berat daripada duit kertas satu ringgit namun
wang kertas satu ringgit itu lebih bernilai daripada wang syiling tersebut.
Oleh yang demikian, konsep ini perlu diperjelaskan kepada kanak-kanak yang
berusia 4 tahun.
Selanjutnya, guru perlu
menerangkan sesuatu maklumat dengan betul. Demikian juga maklumat yang diterima
atau yang dikemukakan oleh pelajar. Maklumat tersebut perlu ditapis dan
dianalisis terlebih dahulu agar ia tidak menjadi kenyataan yang kabur dan hasil
pengajaran dan pembelajaran oleh murid adalah tidak terpesong daripada
kebenarannya. Contohnya, guru menjelaskan haiwan amfibia mempunyai kulit yang
lembab seperti katak.
Selain itu, guru perlu
menjelaskan sesuatu perkataan dengan tepat. Contohnya dalam bahasa melayu
terdapat beberapa perkataan yang mempunyai ejaan yang sama tetapi berbeza bunyi
dan maksudnya. Contohnya perkataan ‘rendang’ iaitu sejenis makanan dan
perkataan ‘rendang’ menunjukkan sifat pokok. Hal ini penting supaya murid
mengetahui istilah yang sama namun mempunyai maksud dan bunyi yang berbeza.
Peranan ibu bapa dan guru
seboleh-bolehnya mempelbagaikan kaedah mengajar, mendidik dan membimbing
anak-anak supaya mereka dapat memahami sesuatu tajuk yang dipelajari dengan
mudah. Contohnya, dalam subjek Matematik, terdapat pelbagai cara atau langkah
untuk mendapatkan jawapan yang sama dan betul bergantung kepada tahap kebolehan
kognitif mereka.
3. INGATAN DAN
LUPAAN
DEFINISI INGATAN
Ingatan merupakan proses mental
yang menyimpan perkara-perkara yang telah dipelajari, dan kemudian
mengeluarkannya kembali sebagai tindak balas dalam situasi yang diperlukan,
seperti menyelesaikan masalah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran
selanjutnya.
Mengikut Atan Along (1968),
ingatan boleh diertikan sebagai kebolehan seseorang dalam pemilihan dan
penerimaan rangsangan sebagai maklumat dan pengalaman untuk disimpan dalam
otaknya
Fein (1978) mentafsirkan ingatan
sebagai pemprosesan maklumat yang diterima dalam otaknya, menyimpan dan
mengeluarkannya.
Verno (1980) berpendapat ingatan
merupakan bentuk menyimpan maklumat-maklumat yang bermakna untuk menjadi pengalaman
pada masa depan.
Kesimpulannya, ingatan merupakan
proses kebolehan manusia untuk menerima maklumat, memproses dan menyimpannya
dalam otak, kemudian mengeluarkannya ketika diperlukan.
DEFINISI LUPAAN
Lupaan merupakan kesukaran untuk
mengingat/ mengeluarkan kembali sesuatu pengalaman yg telah dialami. Lupaan
juga boleh didefinisikan sebagai perubahan dalam persepsi atau pengamatan
idea-idea yang telah dipelajari.
“ Lupaan merupakan satu motif, iaitu perkara tertentu sahaja yang dilupai kerana ia tidak penting atau tidak berguna untuk seseorang individu “.
Eric Erikson (1963)
JENIS-JENIS LUPAAN
- Keusangan/ hilang kesan ingatan.
- Lupaan gangguan
- Lupaan terdesak.
i) KEUSANGAN
Otak akan akan melupai maklumat
yg disimpan dlm ingatan jangka panjang kerana faktor keusangan.
Keusangan berlaku apabila
maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang digunakan / diingat kembali. Jika
maklumat jangka panjang tidak diaktifkan ia mudah dilupai.
ii) LUPAAN GANGGUAN
Gangguan yg berlaku kepada
maklumat yg tersimpan dalam ingatan jangka panjang. Contohnya, proses
pembelajaran yg baru mengganggu proses pembelajaran yg lama.
iii) LUPAAN TERDESAK
Lupaan yg disebabkan oleh
gangguan emosi individu yg mendesaknya untuk melupakan maklumat yg tersimpan
dalam ingatan jangka panjang.
FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN
LUPAAN
- Minat
- Perkara yg tidak diminati oleh pelajar akan mudah dilupai oleh mereka kerana mereka tidak memberi penumpuan 100% semasa guru mengajar.
- Mereka juga kurang berminat untuk melihat perkaitan bahan yg telah dipelajari dan ini boleh menyebabkan mereka lupa dengan mudah.
- Perasaan takut dan bimbang
- Pelajar yg berperasaan takut dan bimbang amat sukar utk mengingat kembali fakta yg diajar oleh guru.
- Guru yg garang dan tidak peramah juga akan menyebabkan keupayaan pelajar utk berfikir dan mengingati pelajaran terjejas.
- Peredaran masa
- Makin lama jarak di antara masa sesuatu bahan yg dipelajari dan diingat kembali, semakin kabur maklumat yg disimpan dalam ingatan jangka panjang pelajar.
- Kesan ingatan (memory trace) beransur lemah, pengaburan berlaku dengan peredaran masa yg lama, maklumat tersebut akan hilang dari ingatan.
- Keusangan
- Persekitaran yg berubah akan menyebabkan kesukaran mengingat kembali peristiwa atau pengalaman lama yg berkaitang dengan dirinya.
- Maklumat lama yg disimpan dalam ingatan jangka panjang akan usang dan tidak sesuai digunakan di dalam persekitaran yg baru.
- Contohnya, Ahmad mempunyai pengalaman manis tentang kampungnya. Namun, selepas dia balik 25 tahun kemudian, dia mendapati kampungnya sudah berubah dengan pesat.
- Maklumat lama dalam ingatan jangka panjangnya sudah tidak boleh digunakan lagi/
- Pengalaman yang pahit.
- Individu mengelakkan pengalaman yg pahit dengan menolak pengalaman pahit secara sengaja kepada bahagian otak tidak sedarnya kerana tidak mahu mengingatinya lagi.
- Maklumat ini tersimpan kekal dalam ingatan tetapi tidak timbul ke paras otak sedar manusia.
- Ini merupakan satu cara helah bela diri manusia untuk menyesuaikan diri kepada persekitarannya.
- Masa yg tidak cukup untuk mengingat
- Jika guru meminta jawapan dengan segera, maka pelajar tidak dapat menjawab soalan dengan betul.
- Ini kerana pelajar berasa tertekan dan otak memerlukan masa yg cukup ingat kembali sesuatu fakta.
- Aras keyakinan.
- Aras keyakinan yg tinggi memudahkan proses ingatan manakala aras keyakinan yg rendah memudahkan proses lupaan.
- Contohnya, guru yg berkeyakinan dalam menyampaikan isi pengajarannya akan melancarkan proses p&p.
- Kekurangan kejelikitan kpd ingatan.
Maklumat baru tidak dapat diintegrasikan ke dalam
struktur kognitif dengan baik kerana penerangan guru kurang baik dan kefahaman
pelajar adalah rendah.
Maklumat baru ini tidak dapat dikaitkan dengan baik kepada pengetahuan sedia ada pelajar.
Oleh itu, konsep-konsep yg diajar guru perlulah dikategorikan secara berkesan untuk menentukan kejelikitan kepada ingatan.
Maklumat baru ini tidak dapat dikaitkan dengan baik kepada pengetahuan sedia ada pelajar.
Oleh itu, konsep-konsep yg diajar guru perlulah dikategorikan secara berkesan untuk menentukan kejelikitan kepada ingatan.
- Gangguan proaktif & gangguan retroaktif
- Gangguan proaktif berlaku apabila pembelajaran lama mengganggu pembelajaran baru.
- Gangguan retroaktif pula berlaku apabila pembelajaran lama masih tidak difahami dengan baik namun guru telah mengajar pembelajaran yang baru.
- Terlalu banyak maklumat yg perlu diingati.
- Pelajar akan menghadapi kesukaran untuk mengingat jika terlalu banyak maklumat yg perlu diingati.Ini biasa berlaku semasa musim peperiksaan apabila terlalu banyak fakta/ isi pembelajaran yg perlu diingati.Fikiran akan buntu dan tertekan dan akan menyebabkan lupaan.
CARA-CARA MENINGKATKAN INGATAN
i) Belajar berlebihan
- Kajian menunjukkan bahawa ingatan kekal lebih lama dan proses ingat kembali menjadi lebih mudah apabila sesuatu bahan itu dipelajari secara berlebihan sehingga dikuasai sepenuhnya. Guru patut galakkan pelajar supaya belajar dengan berlebihan terutama dalam perkara yang pelajar mendapati sukar.
ii) Pemahaman
- Guru perlu menekankan tentang pemahaman konsep dan bukan menumpukan kepada ulangan fakta. Apabila pelajar belajar dengan pemahaman mengikut kategori, mereka akan belajar maklumat baru dengan cepat dan cekap. Mengajar untuk kefahaman memerlukan bahan yang bermakna. Sebagai contoh : murid diberi angka berikut untuk diingat:
- 100816449362516941
- Oleh kerana angka di atas melebihi had untuk disimpan dalam ingatan jangka pendek adalah sukar untuk mengingat kembali semua angka tersebut. Dengan kefahaman ia merupakan satu tugas yang mudah. Sebenarnya angka-angka di atas merupakan kuasa dua untuk angka dari 10 hingga 1.
iii) Mengaitkan bahan baru kepada yang sedia ada
- Guru patut berusaha untuk mengaitkan perkara-perkara baru yang diajar kepada pembelajaran yang sudah diterima. Apabila bahan baru dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada murid, pengajaran menjadi lebih berkesan. Pelajar perlu diingatkan tentang perkaitan antara pembelajaran baru dengan yang lama dalam bentuk kategori. Dengan itu maka maklumat baru akan disimpan dalam kategori tertentu yang teratur dan memudahkan proses ingat kembali.
iv) Mengajar dengan menggunakan bahan pembelajaran yang bermakna supaya lebih mudah diingati oleh murid.
- Guru boleh menggunakan alat bantu mengajar yang sesuai untuk meningkatkan kefahaman mereka, seterusnya membentuk konsep yang betul.
v) Iklim pembelajaran yang kondusif.
- Membentuk iklim pembelajaran yang kondusif supaya emosi pelajar adalah tenteram sebelum aktiviti pembelajaran dimulakan. Emosi pelajar yang cemas akan gagal memperoleh keberkesanan hasil pembelajaran, dan seterusnya mengurangkan kuantiti ingatan.
vi) Mengajar secara menarik untuk menangkap perhatian pelajar.
- Gunakan teknik motivasi yang sesuai supaya pelajar berasa seronok semasa pembelajaran. Menggalakkan pelajar dengan memberi ganjaran dan elakkan hukuman yang akan membunuh semangat pelajar serta mengurangkan ingatan mereka.
KESIMPULAN
- Ingatan dan lupaan merupakan dua perkara penting yang berkaitan dengan pembelajaran.
- Dalam pemprosesan maklumat manusia belajar tentang banyak perkara tetapi pada masa yang sama apa yang dipelajari itusebahagian sahaja yang boleh diingat manakala bahagian yang lebih banyak melalui proses lupaan.
- Sebagai guru adalah penting mengambil langkah-langkah tertentu supaya murid-muridnya dapat meningkatkan ingatan dan mengurangkan lupaan semasa menjalani proses pembelajaran.
4. PEMINDAHAN
PEMBELAJARAN
Pemindahan Pembelajaran (Transfer of Learning)
Pemindahan
pembelajaran bermaksud kemampuan seseorang untuk mengaplikasi dan menggunapakai
ilmu pengetahuan dan kemahiran yang dipelajari dari satu dalam satu konteks
kepada situasi dan konteks yang baru atau berlainan. Dengan perkataan
lain, mengambil sesuatu yang kita telah pelajari dan
menggunapakainya semula di situasi yang berlainan.
Jenis-jenis pemindahan pembelajaran
Terdapat
beberapa jenis pemindahan pembelajaran antaranya, pemindahan positif dan
pemindahan negatif. Pertama, pemindahan positif (Positive Transfer)
dapat diklasifikasikan kepada dua kategori iaitu Pemindahan mendatar
(lateral transfer) dan Pemindahan menegak (vertical transfer). Pemindahan mendatar
merujuk kepada pengalaman seseorang dan individu tersebut dapat
mengaplikasikannya kepada suatu situasi yang serupa atau peringkat kesukaran
yang sama. Contohnya, Kanak-kanak mempelajari maksud perkataan untuk
memperolehi lebih banyak pengetahuan. Manakala pemindahan menegak merujuk
kepada penambahbaikan pengalaman sedia ada kepada satu tahap yang lebih tinggi.
Ia melibatkan pembelajaran prinsip, hukum dan teorem. Contohnya,
murid-murid mempelajari konsep sisi empat, maka murid-murid dapat menyelesaikan
konsep segiempat sama sisi, segiempat tepat dan segiempat selari.
Kedua, pemindahan
negatif ialah pembelajaran lama yang mengganggu pembelajaran baru dan
menyebabkan kekeliruan dan menyebabkan pemindahan pembelajaran yang
salah. Sebab-sebab berlaku pemindahan pembelajaran negatif ialah gangguan
proaktif, ganggunan retroaktif dan gangguan tabiat. Gangguan proaktif berlaku
di mana pembelajaran sebelum menganggu pembelajaran berikutnya. Contohnya,
mempelajari Fizik menganggu pelajaran Kimia. Manakala pembelajaran retroaktif pula
berlaku apabila pembelajaran baru menganggu pembelajaran sebelumnya. Contohnya,
selepas belajar Bahasa Inggeris, murid melupai struktur Bahasa Melayu yang
dipelajari sebelumnya. Gangguan tabiat pula berlaku apabila tabiat lama
mengganggu tabiat baru. Contohnya, murid yang mempunyai tabiat menulis tangan
kiri akan mengganggu pembentukan tabiat menulis tangan kanan.
Selain itu
terdapat jenis-jenis pemindahan pembelajaran yang lain iaitu pemindahan
bilateral, pemindahan pengantara, pemindahan set pembelajaran dan pemindahan
sifar. Pertama, pemindahan bilateral juga dikenali sebagai pendidikan
bersilang (cross education). Ia melibatkan pemindahan pembelajaran dalam bidang
dan latihan kemahiran seperti Pendidikan Jasmani. Contohnya, latihan
menggunakan tangan kiri dipercayai boleh membantu latihan tangan kanan.
Kedua, pemindahan pengantara, ia berlaku setelah murid menguasai satu
tindak balas dan menggunakannya sebagai pengantara untuk membentuk satu tindak
balas baru. Contohnya, selepas menguasai sebutan suku kata, murid lebih mudah
mempelajari ejaan perkataan.
Ketiga, pemindahan
set pembelajaran. Set pembelajaran (learning set) ialah teknik pembelajaran
yang diperoleh hasil pengalaman pembelajaran yang berulang-ulang. Contohnya,
murid diberi latih tubi berkaitan topik mendarab dan murid dapat menguasai
operasi mendarab dengan baik. Keempat, pemindahan sifar, ia bermaksud
tidak berlaku sebarang pemindahan. Seseorang berusaha menggunakan kemahiran
atau konsep untuk pembelajaran baru tetapi tidak mendatangkan sebarang kesan.
Ini berlaku kerana penggunaan konsep atau kemahiran sedia ada tidak mempunyai
perkaitan langsung dengan konsep baru. Contohnya, menggunakan konsep operasi
tambah untuk mempelajari operasi bahagi.
Prinsip-prinsip Pemindahan Pembelajaran
Menurut C.
Ellis (1965), terdapat beberapa prinsip-prinsip pemindahan pembelajaran
iaitu pertama, prinsip unsur kesamaan. Fenomena pemindahan pembelajaran
lebih mudah berlaku apabila kedua-dua pembelajaran mempunyai unsur-unsur sama
dan seiras. Prinsip kedua ialah prinsip banyak latihan asas. Semakin
banyak latihan asas diadakan untuk pembelajaran awal, semakin banyak pemindahan
pembelajaran terhadap pembelajaran berkaitan. Prinsip yang ketiga, prinsip
kepelbagaian rangsangan. Semakin banyak latihan dipelbagaikan untuk
pembelajaran awal, semakin banyak pemindahan pembelajaran terhadap pembelajaran
berkaitan. Manakala prinsip keempat ialah prinsip pengukuhan konsep.
Penguasaan konsep, prinsip atau hukum yang kukuh lebih memudahkan pemindahan
pembelajaran. Prinsip yang terakhir ialah prinsip celik akal. Pemindahan
pembelajaran mudah berlaku dengan kecekapan menggunakan celik akal melalui
latih tubi.
Strategi & prinsip meningkatkan pemindahan
pembelajaran positif dalam pengajaran dan pembelajaran.
Beberapa
strategi dan prinsip yang dicadangkan untuk meningkatkan pembelajaran positif
dalam pengajaran dan pembelajaran, antaranya pertama, menentukan
pencapaian objektif eksplisit. Kedua, mengutamakan pemerolehan konsep dan
memupuk kemahiran berfikir. Ketiga, pengalaman berkumulatif dan organisasi
sistematik dan yang keempat, mengajar konsep dengan contoh
sesuai.Pertama, menentukan pencapaian objektif eksplisit. Mengikut
kajian Ausubel (1957) didapati bahawa pelajar yg diberitahu objektif
pembelajaran dan bentuk peperiksaan sebelum pembelajaran mempunyai pencapaian
yang lebih baik berbanding diberitahu selepas pembelajaran. Ini kerana pelajar
mempunyai persediaan mengingat fakta atau konsep penting.
Kedua,
mengutamakan pemerolehan konsep dan memupuk kemahiran berfikir. Untuk
mengingati sesuatu perkara, kita dapat memikirkan sesuatu prinsip untuk
mewakilinya. Oleh itu, perkara yang tidak bermakna akan boleh menjadi sesuatu
yang bermakna. Contohnya, untuk mengingat nombor “19572020” dengan lebih mudah,
kita boleh gunakan perkataan yang bermakna “Merdeka, Wawasan”
Ketiga,
pengalaman berkumulatif dan organisasi sistematik. Sekiranya berlaku
pembelajaran negatif, iaitu pengalaman lama yang dikuasai kurang
tepat untuk pembelajaran baru maka dua prinsip berikut perlu dilaksanakan
iaitu pengalaman disusun secara sistematik iaitu dari pengalaman asas kepada
yang lebih kompleks dan mengaitkan antara mata pelajaran, contohnya konsep
Matematik dikaitkan dengan konsep Fizik.
Keempat,
mengajar konsep dengan contoh sesuai. Dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran , huraian konsep dengan contoh yang sesuai akan memudahkan pelajar
memahami konsep tersebut. Contohnya, guru menerangkan konsep tuas dan
memberikan contoh dacing, jongkang-jongket, rod pemancing dan penukul sebagai
contoh tuas.
mohon share untuk rujukan
ReplyDelete