KEMAHIRAN MENYOAL
2.0 CIRI-CIRI UTAMA
1..1
Pembentukan Soalan Mesti Jelas
o
Aras
bahasa
o
Frasa
yang digunakan
o
Ada
kejelasan
1..2
Fokus
o
Mulakan
soalan umum
o
Diikuti
soalan khusus
1..3
Hentian
o
Berhenti
sejenak
o
Beri
masa berfikir
o
Soalan
diutarakan dahulu
1..4
Sebaran
o
Sebar
kepada semua pelajar
o
Minta
jawapan selepas disebar
1..5
Alih Hala
o
Jangan
puas hati jawapan
o
Tujukan
pula kepada pelajar lain
1..6
Layan Jawapan
o
Beri
perhatian jawapan pelajar
o
Beri
pujian dan galakan
2.0 ARAS PENYOALAN
2.
1: Ingat Kembali
Soalan-soalan yang senang berkait dengan
proses mengingat kembali atau menyatakan semula sesuatu yang telah
dipelajari.
2.
2: Kefahaman
Soalan yang berbentuk menguji kefahaman
terhadap sesuatu.
2.
3: Aplikasi
Pada aras ini, guru mengemukakan soalan
yang membolehkan pelajar mengaplikasikan pengetahuan mereka. Dengan lain
perkataan, pelajar yang boleh menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari
dalam situasi yang berlainan.
2.
4: Analisis
Soalan-soalan guru akan memaksa pelajar
membuat analisis: iaitu memeriksa maklumat, menginterpretasi,
mengorganisasikan dan membuat keputusan. Analisis juga menggambarkan
kebolehan pelajar memecahkan sesuatu kepada bahagian-bahagian yang lebih
kecil untuk memberi jawapan yang memuaskan.
|
CATATAN
CATATAN
|
|
2. 5: Sintesis
Soalan
aras ini melibatkan pelajar dalam sesuatu aktiviti yang tersendiri atau
kreatif; ia perlu menimbang sesuatu soalan itu dan kemudian merumuskan
daripada beberapa idea untuk menjawabnya.
2. 6: Penilaian
Aras yang
tertinggi di mana pelajar dikehendaki menilai dan menimbang sesuatu
berdasarkan maklumat/bukti yang dihasilkan secara dalaman atau luaran.
Penilaian ini haruslah menunjukkan kemantapan pemikiran dan logik yang
konsisten.
|
CATATAN
|
|
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG BIMBINGAN TEKNIK MENYOAL
Komponen Kemahiran
|
Nombor Soalan
|
||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
|
Jelas, tepat dan ringkas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fokus kepada satu idea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fokus lebih dari satu idea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hentian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alih-hala soalan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Melayani jawapan murid
dengan baik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Membantu dengan memberi
petunjuk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mencunkil
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panduan penggunaan:
Ya Tidak
Sebaran soalan
Tandakan (√) pada ruang
yang berkenaan ciri-ciri yang anda lihat bagi tiap-tiap soalan. Di akhir
pelajaran bagi sebaran soalan tandakan (√) pada ruangan
yang sesuai.
|
Sumber : Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG BIMBINGAN UNTUK JENIS SOALAN
YANG DIGUNAKAN
ARAS
|
Nombor Soalan
|
|||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
Ingatan kembali
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kefahaman
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aplikasi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Analisis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sintesis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
penilaian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Borang ini haruslah diisi
ketika penyemakkan semula rakaman video.
Panduan Penggunaan:
Tandakan () pada ruang yang
berkenaan dengan jenis soalan yang digunakan.
|
Sumber : Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
No comments:
Post a Comment