KEMAHIRAN PENGGUNAAN PAPAN TULIS
1.0 KEJELASAN
o
Saiz
tulisan sesuai
o
Tulisan
kemas dan lurus
o
Rajah/gambar
dilukis dengan jelas
2.0 SUSUNAN
o
Pembahagian
ruang yang sesuai
o
Dapat
dilihat seluruh kelas
o
Bahan
pengajaran diatur sekitar tajuk/idea penting
3.0 PENONJOLAN
o
Penggunaan
warna yang sesuai dan menarik
o
Perbandingan
yang merangsangkan
4.0 TEKNIK
PERSEMBAHAN
o
Pembentukan
konsep melalui carta/peta minda/gambar rajah
o
Dapat
memudahkan idea
o
Melibatkan
murid dalam penggunaan papan tulis
|
CATATAN
|
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG
BIMBINGAN KEMAHIRANPENGGUNAAN PAPAN TULIS
Komponen Kemahiran
|
Ya
|
Tidak Sesuai
|
Tidak Kelihatan
|
Saiz tulisan sesuai
Tulisan kemas dengan jarak
yang sesuai
Kerja-kerja grafik jelas
Penggunaan ruang sesuai
Tulisan/rajah dapat dilihat
dengan mudah
Bahan pengajaran diatur
sekitar tajuk/idea
Penonjolan melalui pelbagai
warna
Penggunaan perbandingan
yang meransangkan
Penggunaan carta/peta
minda/gambar rajah
Idea dipersembahkan cara
mudah
Melibatkan murid secara
lisan
|
|
|
|
Panduan
Penggunaan:
Tandakan (√) pada ruang yang sesuai.
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
No comments:
Post a Comment