Thursday 19 December 2013

Jenis Kemahiran dalam Pengajaran Mikro

Jenis Kemahiran Mikro
n  Kemahiran Set Induksi
n  Kemahiran memberi penerangan
n  Kemahiran menggunakan contoh
n  Kemahiran Mengolah Isi pelajaran
n  Kemahiran Variasi Ransangan
n  Kemahiran Penyoalan.
n  Kemahiran Pengukuhan
n  Kemahiran Penutup

Kemahiran Set Induksi
n  Tumpuan dalam induksi set ialah:-
n  Pelatih dapat memberikan fokus pelajar terhadap pelajaran yg akan dimulakan.
n  Membina kerangka rujukan sebelum dan selepas pelajaran
n  Berupaya memeberikan makna kpd konsep atau prinsip yg baru
n  Berupaya membangkitkan minat dan penglibatan pelajar

Prinsip Induksi Set
n  Bermakna:- memulakan pengajaran dgn memberikan bahan yg bermakna serta dapat menarik minat pelajar. Tarik perhatian pelajar kpd perkara yg berkaitan dhgn persekitaran pengetahuanya.
n  Berkaitan :- dikaitkan dgn isi kandungan yg selari dgn objektif pengajaran. Memastikan permulaan pengajaran yg perlu berkaitan dgn bahamn dan obj p&P
n  Pengetahuan Sedia Ada :- membantu pelajar agar dapat menjadikan pelajaran lebih menarik serta membantu meningkatkan sifat ingin meneroka pelajaran seterusnya.

Kemahiran Memberi Penerangan
n  Menerangkan pelajaran dengan lebih bermakna,sempurna,jelas dan tepat
n  Mengatahui langkah,prosedur @ peraturan yg terdapat dlm P&P
n  Membuat penaakulan sebab-musabab berlakunya sesuatu kejadian
n  Penerangan dgn menggunakan contoh @ ilustrasi yg sesuai akan membantu pemahaman

Kemahiran Menggunakan contoh
n  Penyampaian lebih menarik jika penerangan dilakukan disertai dgn contoh yg sesuai. Contoh dlm btk cerita,ilustrasi @ bahan lain.
n  Contoh bermula dgn berbentuk konkrit kpd abstrak

Kemahiran Mengolah Isi Pelajaran
n  Melibatkan kemahiran menyusun dan mengorganisasikan kandungan pelajaran agar dapat disampaikan dgn baik.
n  Isi perlu disampaikan secara berperingka-peringkat.
n  Guru perlu merancang penggunaan bahan pengajaran dgn teratur

Kemahiran Variasi ransangan
n  Tujuannya utk membangkitkan perhatian pelajar dan memberikan fokus terhadap fakta penting pelajaran.
n  Penggunaan ransangan yg pelbagai mengelakkan kebosanan pelajar.
n  Aspek yg perlu dikuasaialah pergerakan,perubahan pertuturan,perubahan fokus deria,btk penglibatan lisan dan fizikal pelajar

Kemahiran Penyoalan
n  Penyoalan membantu pelajar berfikir
n  Guru perlu faham tentang cara merancang dan mengemukakan soalan dalam kelas
n  Memahami aspek domain soalan agar soalan yg dibina benar-benar menguji pelajar.
n  Pengetahuan,kefahaman,aplikasi,analisis,sintesis dan penilaian

Kemahiran Pengukuhan
n  Galakkan pelajar menjawab soalan,mengemukakan cadangan dan melibatkan diri dalam perbincangan
n  Berikan peneguhan melalui pujian dl btk lisan,gred baik senyuman anggukan kepala.

Kemahiran Penutup
n  Kemahiran merumus,megulang peneguhana dan membuat penilaian tentang sama ada objektif pengajaran yg disediakan tercapai atau tidak.
n  Penutup perlu sesuai dgn obj dan aktiviti pengajaran
n  Tujuan penutup menarik perhatian tentang perkara yg baru dipelajari,megukuhkan konsep dan kemahiran baru.
n  Terdapat dua penutup iaitu kognitif dan sosial
n  Kognitif bertujuan mengukuhkan pelajaran dgn memeberikan perhatian terhadap fakta yg dipelajari.
n  Penutup sosial menekakan perasaan yg dialami semasa prosese P&P

No comments:

Post a Comment