KEMAHIRAN PENUTUP
1.0 PRINSIP
o
Sesuai
dengan objektif, isi dan kemahiran
o
Dirancang
dengan teliti
o
Jalankan
penutup sosial
o
Masa
terhad
o
Adakan
penilaian
2.0 OBJEKTIF
o
Beri
gambaran menyeluruh
o
Kukuhkan
konsep dan kemahiran
o
Wujud
perasaan pencapaian
o
Ubahsuai
pembelajaran
o
Aktiviti
susulan
3.0 FUNGSI
o
Bahagian
akhir pelajaran
o
Kukuhkan
konsep atau kemahiran
o
Aktiviti
susulan
o
Nilai
pencapaian objektif
4.0 PERKAITAN KOGNITIF
o
Membuat
rumusan
o
Ulang
isi-isi penting
o
Jalankan
aktiviti penilaian
o
Cadangkan
aktiviti susulan
o
Jalankan
aktiviti pengukuhan
|
CATATAN
|
5.0 KESAN
o
Perkukuhkan
kemahiran dan kosep baru
o
Merumuskan
fakta-fakta penting
o
Memotivasikan
murid untuk mencuba
o
Mentafsirkan
pencapaian objektif dan lakukan ubahsuai Pengajaran dan Pembelajaran
|
CATATAN
|
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG
BIMBINGAN – KEMAHIRAN PENUTUP
Kandungan Kemahiran
|
Ada
|
Tiada
|
Tidak Kelihatan
|
A. Perkaitan kognitif/pengetahuan
1.
Guru
membuat ringkasan dengan membuat kaitan berhubung dengan pengalaman
murid-murid.
2.
Guru
menggunakan berbagai aktiviti dalam kajian semula peringkat pelajaran.
3.
Guru
menggunakan langkah-langkah dan aktiviti-aktiviti sesuai untuk menilai
pembelajaran murid-murid pencapaian objektif.
4.
Perhubungan
diantara penutup dengan bahagian-bahagian utama pelajaran jelas kepada
murid-murid.
5.
Guru
mencadangkan aktiviti berikutan.
|
|
|
|
B. Perkaitan Sosial
Guru menimbulkan perasaan kejayaan dan kelayakan pada murid-murid.
|
|
|
|
C. Menimbulkan Pergerakan
1.
Menunjukkan
kemesraan dan semangat.
2.
Merangsang
naluri ingin tahu.
3.
Menggunakan
elemen menarik perhatian.
4.
Melalui
aktiviti berikutan.
5.
Dengan
member peneguhan positif.
|
|
|
|
Cara Penggunaan:
Tandakan (√) dalam turus
setentang dengan kandungan kemahiran semasa pelajaran sedang berjalan atau
selepas berakhir.
|
Sumber : Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
No comments:
Post a Comment