KEMAHIRAN
PENGUKUHAN
1.0 PRINSIP
o
Diubah-ubah
o
Diberi
sebaik saja bertingkahlaku
o
Elak
sindir atau kutuk
o
Sesuai
dengan usia, jantina dan status
sosial
o
Secara
ikhlas dan jujur
2.0
OBJEKTIF
o
Beri
galakan kepada murid
o
Kukuhkan
konsep dan isi
o
Tingkahlaku
positif berterusan
o
Yakin
dan berdisiplin
3.0 FUNGSI
o
Prestasi
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
o
Tingkahlaku
responden
o
Tingkahlaku
operan
o
Secara
lisan, gerak isyarat, dampingan atau sentuhan
4.0 LISAN POSITIF
o
Ya
atau ha ha
o
Sebutan
baik, bagus dan lain-lain
o
Mengulang
jawapan murid
o
Mengembangkan
jawapan murid
|
CATATAN
|
5.0
GERAKAN ISYARAT
o
Senyuman,
anggukan kepala
o
Melihat
dan memandang
o
Tepuk
tangan
o
Tulis
jawapan murid di papan hitam
o
Mengangkat
ibu jari
6.0 SENTUHAN
o
Kepala
o
Bahu
atau bahagian belakang
7.0 LISAN NEGATIF
o
Bukan,
salah atau tidak
o
Kurang
lengkap, jawapan buruk
o
Sindir
8.0 GERAK ISYARAT NEGATIF
o
Geleng-geleng
kepala
o
Muka
marah
o
Goyang
tangan
o
Membeliakkan
mata
9.0 KESAN
o
Semangat
ingin belajar
o
Murid
lebih positif
o
Disiplin
kelas terkawal
o
Hubungan
mesra
o
Yakin
kerana dihargai
|
CATATAN
|
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG
BIMBINGAN UNTUK KEMAHIRAN PENGUKUHAN
Komponen Kemahiran
|
Akuran
|
1. Lisan
- positif
2. Gerak isyarat - positif
3. Dampingan (proximity)
4. Sentuhan (contact)
5. Penggunaan jawapan murid
6. Lisan - negatif
7. Gerak isyarat - negatif
8. Tiada pengukuhan
|
|
Panduan Penggunaan:
Tandakan
() dalam ruang yang berkenaan tiap-tiap kali sesuatu komponen kemahiran ini
digunakan.
Sumber : Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
No comments:
Post a Comment