KEMAHIRAN
BERCERITA
1.0 PENGENALAN
o
Permulaan
menarik minat
o
Mengekalkan
perhatian murid
o
Mewujudkan
kemesraan
2.0 PERKEMBANGAN
o
Cerita
dikembangkan secara berperingkat
o
Plot
cerita mudah difahami
o
Isi
cerita sesuai dengan umur dan pencapaian murid
o
Susunan
cerita teratur
o
Bahasa
sesuai dan pertuturan lancar
o
Gerakgeri/perasaan
sesuai
o
Melibatkan
murid
3.0 PENUTUP CERITA
o
Cerita
mempunyai kesudahan
o
Penegasan
kepada teras pelajaran
o
Gerakerja
susulan
|
CATATAN
|
Sumber
: Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
BORANG
BIMBINGAN KEMAHIRAN BERCERITA
Komponen Kemahiran
|
Ya
|
Tidak Nyata
|
Tidak Sesuai
|
PENGENALAN
Permulaan menarik
Mengekal perhatian murid
Mewujudkan kemesraan
|
|
|
|
PERKEMBANGAN
Cerita dikembangkan mengikut urutan
Tema disampaikan dengan baik
Bahasa digunakan sesuai
Pertuturan lancer
Gerakgeri/perasaan sesuai
Murid-murid dilibatkan
|
|
|
|
PENUTUP
Cerita ada kesudahan
Penegasan/rumusan cerita
Ada gerakerja susulan
|
|
|
|
Panduan Penggunaan:
Tandakan (√) dalam turus
yang bertentangan dengan komponen struktur.
|
Sumber : Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)
No comments:
Post a Comment