Saturday 21 December 2013

Senarai Semak Kemahiran Menyoal



KEMAHIRAN MENYOAL
2.0   CIRI-CIRI UTAMA

1..1         Pembentukan Soalan Mesti Jelas

o   Aras bahasa
o   Frasa yang digunakan
o   Ada kejelasan

1..2         Fokus

o   Mulakan soalan umum
o   Diikuti soalan khusus

1..3         Hentian

o   Berhenti sejenak
o   Beri masa berfikir
o   Soalan diutarakan dahulu

1..4         Sebaran

o   Sebar kepada semua pelajar
o   Minta jawapan selepas disebar

1..5         Alih Hala

o   Jangan puas hati jawapan
o   Tujukan pula kepada pelajar lain

1..6         Layan Jawapan

o   Beri perhatian jawapan pelajar
o   Beri pujian dan galakan



2.0  ARAS PENYOALAN

2. 1: Ingat Kembali

Soalan-soalan yang senang berkait dengan proses mengingat kembali atau menyatakan semula sesuatu yang telah dipelajari.

2. 2: Kefahaman

Soalan yang berbentuk menguji kefahaman terhadap sesuatu.

2. 3: Aplikasi

Pada aras ini, guru mengemukakan soalan yang membolehkan pelajar mengaplikasikan pengetahuan mereka. Dengan lain perkataan, pelajar yang boleh menggunakan pengetahuan yang telah dipelajari dalam situasi yang berlainan.

2. 4: Analisis

Soalan-soalan guru akan memaksa pelajar membuat analisis: iaitu memeriksa maklumat, menginterpretasi, mengorganisasikan dan membuat keputusan. Analisis juga menggambarkan kebolehan pelajar memecahkan sesuatu kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil untuk memberi jawapan yang memuaskan.

CATATAN































CATATAN































2. 5: Sintesis

Soalan aras ini melibatkan pelajar dalam sesuatu aktiviti yang tersendiri atau kreatif; ia perlu menimbang sesuatu soalan itu dan kemudian merumuskan daripada beberapa idea untuk menjawabnya.

2. 6: Penilaian

Aras yang tertinggi di mana pelajar dikehendaki menilai dan menimbang sesuatu berdasarkan maklumat/bukti yang dihasilkan secara dalaman atau luaran. Penilaian ini haruslah menunjukkan kemantapan pemikiran dan logik yang konsisten.
CATATAN
































Sumber :  Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)


BORANG BIMBINGAN TEKNIK MENYOAL

Komponen Kemahiran
Nombor Soalan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Jelas, tepat dan ringkas













Fokus kepada satu idea













Fokus lebih dari satu idea













Hentian













Alih-hala soalan













Melayani jawapan murid dengan baik













Membantu dengan memberi petunjuk













Mencunkil














Panduan penggunaan:
                                                 Ya             Tidak
Sebaran soalan
Tandakan () pada ruang yang berkenaan ciri-ciri yang anda lihat bagi tiap-tiap soalan. Di akhir pelajaran bagi sebaran soalan tandakan () pada ruangan yang sesuai.  


Sumber :  Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)



BORANG BIMBINGAN UNTUK JENIS SOALAN YANG DIGUNAKAN

ARAS
Nombor Soalan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Ingatan kembali












Kefahaman












Aplikasi












Analisis












Sintesis












penilaian













Borang ini haruslah diisi ketika penyemakkan semula rakaman video.

Panduan Penggunaan:

Tandakan () pada ruang yang berkenaan dengan jenis soalan yang digunakan.


Sumber :  Modul Praktik Pengajaran Mikro (1999)

 

 


No comments:

Post a Comment